Maandag - Vrijdag 08:00 - 16:00

Zaterdag en Zondag - GESLOTEN

QR contact
Top

Entertainment

Mijn werk in de entertainmentbranche

Vele jaren was ik werkzaam in de entertainmentindustrie, waar ik me met een flinke dosis passie onder meer bezighield met licht, geluid, rigging, operating en technische producties. Gaat er niet direct een belletje rinkelen? Geen probleem, verderop leg ik graag aan u uit wat ik precies deed tijdens mijn jaren in de entertainmentbranche.

Reizen. Heel veel reizen.

Vliegtuig, bus, auto en boot: tijdens mijn werkzaamheden voor uiteenlopende opdrachtgevers bracht ik vele uren in deze vervoersmiddelen door. De reden? Mijn werk in de entertainmentbranche voerde ik over de hele wereld uit. Dat was nu en dan best uitdagend. Ik heb leren werken in landen met verschillende culturen, met uiteenlopende wet- en regelgeving.


Dag en nacht was ik er bezig. De entertainmentindustrie staat nooit stil. Zeven dagen per week – ook weekenden en feestdagen dus – hield ik me er bezig met één van mijn passies. Met artiesten en producties als André Rieu, Within Temptation, Sensation en Tiësto zag ik vele landen en continenten.

Lager pitje

Voor een show worden alle lampen opgehangen in een constructie of decor. Al deze lampen worden aangesloten met bekabeling voor spanning en data. De complexiteit van deze klus verschilt per opdracht: van vrij eenvoudig tot bijzonder complex met kilometers aan kabel voor een show. De technicus zorgt ervoor dat de installatie werkt zoals het hoort, zodat de lichtoperator er de prachtigste creaties mee kan maken. 

Light operator

De persoon die verantwoordelijk is voor het bedienen van de lichttafel, noemen we ook wel de light operator. Deze persoon heeft tijdens een show de complete controle over alle lampen die gebruikt worden. Of het nu gaat om beweging, kleur, figuur of intensiteit: de light operator is verantwoordelijk.

Geluid

Niet geheel onbelangrijk tijdens een show: het geluid. Vaak zie je aan beide zijdes naast het podium grote rijen met speakers hangen, die zorgen voor een indrukwekkend aantal decibellen, die bestemd zijn voor het publiek in de zaal. De geluidsman, te vinden bij de regie, zorgt daarbij voor de juiste mix.

Op het podium vind je in de meeste gevallen ook speakers. Deze zijn bestemd voor het geluid dat de artiesten zelf horen. Zo kan de zanger ervoor kiezen om het drumstel en de basgitaar te horen, terwijl de toetsenist nét wat meer gitaar op zijn speaker wil. Dit noemen we de monitormix. Vaak is er ook een prikker aanwezig, die zorgt dat de juiste microfoon bij het juiste instrument wordt geplaatst, en dat deze correct wordt aangesloten.

PCPWorx in de entertainmentbranche

Bovenstaande werkzaamheden voerde ik allemaal meermaals uit tijdens mijn werk in de entertainmentbranche. In tientallen landen, voor tientallen artiesten. Een passie, waar ik nog altijd graag mee bezig ben.